متفرقه

Emma، مدل علمی نتیجه ۲۰ سال پشت میز نشینی بدون توجه به نکات ارگونومی

به تازگی کارشناسان بر اساس یافته‌های علمی مدل عجیبی به نام Emma با ۲۰ سال پشت میز نشینی را طراحی کرده‌اند که به ما نشان می‌دهد بدون توجه به نکات ارگونومی چگونه خواهیم بود. اِما قوز دارد، از واریس رنج می برد، رنگ پریده است و چشمانش سرخ شدند.

این مدل در اندازه واقعی و بر اساس یافته‌های یک پژوهش علمی بین ۳۰۰۰ کارمند طراحی شده است. این همکار بیمار، می‌تواند آینده خیلی از افراد باشد. یک مجسمه است که نشان می‌دهد نشستن نادرست پشت میز کار بدون توجه به نکات ارگونومی تا چه اندازه می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد. دانشمندان با صرف هزینه روی ساخت این مجسمه هشدار می‌دهند که Emma  هر کسی می‌تواند باشد اگر شما هم به فکر بهبود شرایط کاری خود نباشید می‌توانید در آینده یک Emma دیگر باشید.

William Higham یک متخصص فیوچریست می‌گوید: در عصر حاضر افراد به پزشکان و آموزش بیشتر از هر زمان دیگری دسترسی دارند اما در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ما از هر زمان دیگری بیمارتر هستیم و یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع ادارات (the office) هستند. Higham و تیمش با بررسی اطلاعات یک پژوهش با بیش از ۳۰۰۰ کارمند در فرانسه، آلمان و بریتانیا، Emma  را ساختند، یک عروسک سایز واقعی انسان که معمول‌ترین بیماری‌های جسمی گزارش شده توسط این کارمندان را در خود دارد.

این متخصص می‌گوید Emma به خاطر نشستن اشتباه پشت میز، قوز دارد. عضلات پاهایش بسیار ضعیف هستند. به خاطر کمبود جریان خون در پاها به واریس مبتلا شده است. چشمانش به خاطر کیفیت نامطلوب هوا سرخ‌تر هستند. اگزمای ناشی از استرس در دستانش هویداست. نمی‌خواهیم بگوییم ضرورتا همه کارمندان اداری از این مشکلات رنج می‌برند، اما  Emma بدترین سناریو از فردی پشت میزنشین است که قصد ما از معرفی آن، هشدار به کارکنان بوده است.

بر طبق گزارشات ضمیمه این تحقیق، بیش از ۹۰ درصد کارکنانی که از کمردرد، گردن درد، سردرد و چشم تحت فشار رنج می‌بردند، اعتراف کردند که این دردها کار را برای آنها دچار مشکل کرده است. بیش از ۲۵ درصد کارکنان به خاطر ترس از قوزپشتی برای بهبود شرایط کار درخواست دادند اما هنوز راه حلی از سوی کارفرمایان اتخاذ نشده بود.

به‌طور کلی، بیماری‌های مرتبط با کار ناشی از محیط کار اداری نامناسب، بر اقتصاد بریتانیا $۱۳۱ بیلیون دلار هزینه تحمیل می‌کند.

وضع کانادا بهتر نیست. در پژوهش انجام گرفته توسط Conference Board گزارش شد اقتصاد هر ساله ۱۶.۶ بیلیون دلار به خاطر غیبت کارکنان از دست می‌دهد. در استان انتاریو Ontario به تنهایی ۴۰ درصد زمان از دست رفته کاری مرتبط با اختلالات اسکلتی عضلانی است .

Higham خطاب به افراد دورکار می‌گوید: اگر عادات نادرست شغلی را کنار نگذارید، هر کسی می‌تواند به مشکلات Emma مبتلا شود. در اروپا کارفرمایان موظف هستند از محیط کارشان ارزیابی ریسک تهیه کنند اما اگر شما در مکان دیگری غیر از آفیس کار می‌کنید امکان اینکه محیط کارتان ارگونومیک نباشد هست؛ اما از طرف دیگر این امکان را دارید که بین ساعات کاریتان وقفه ایجاد کنید.

معماران و کارفرمایان باید محیط کار را طوری طراحی کنند که امکان حرکت وجود داشته باشد. Higham به کارفرمایان تاکید می‌کند دقت کنید کارکنان ایستگاه کاری قابل تنظیم و درستی داشته باشند، کامپیوترها باید در راستای دید افراد باشند. با همه این تفاسیر این کارکنان هستند که باید عادات شغلی خود را تغییر دهند Emma الان Emma است چون به توصیه‌های ما گوش نکرد.


منابع علمی:

news.sky.com

independent.co.uk

bbc.com


منبع مطلب:

barad.com/blog

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا