ارزیابی مخاطرات شغلی
ارزیابی مخاطرات شغلی (JHA) گزارشی است که بر شناسایی خطرات ایمنی مرتبط با یک کار قبل از وقوع تمرکز دارد. هدف این گزارش، مطابقت با قوانین ایمنی و بهداشت شغلی و اطمینان از شناسایی، اولویت بندی و کنترل خطرات شغلی است.
این یک ابزار همه کاره و چند بخشی است که مدیریت می تواند از آن برای جلوگیری و حذف خطرات در محل کار استفاده کند. همچنین به عنوان یک ابزار آموزشی برای کارکنان خط تولید برای دانستن و درک روشهای کار ایمن برای هر شغل و خطراتی که ممکن است در حین انجام یک کار در معرض آن قرار گیرند، عمل میکند. علاوه بر این، این گزارش خطرات را ارزیابی می کند و همچنین آسیب یا بیماری بالقوه ای را که می تواند ناشی از خطر باشد، شناسایی می کند.
1ergonomist از یک فرآیند جمع آوری داده های علمی استفاده می کند که شامل موارد زیر است:
- انجام مصاحبه با کارکنان، سرپرستان و مدیران
- مشاهده و عکاسی از کار/وظیفه در حین عملیات شغل
- شناسایی وظایف شغلی و شیوه های کار ایمن بثورت گام به گام
- گزارشی جامع که خطرات مربوط به وظایف هر شغل را مشخص می کند
- شناسایی خطرات شغلی بالقوه و نتایج آسیب/بیماری مرتبط با آن
- اعمال رتبه بندی ریسک برای هر خطر بر اساس شدت و فراوانی مواجهه
- مستندسازی کنترلهای موجود در محل کار (مانند آموزش، علائم، سیاستها/رویهها)