ارگونومی اداری

چرا ارگونومی کار با کامپیوتر مهم است؟

افراد زیادی در طول روز با کامپیوتر خود سر و کار دارند و از کامپیوتر خود برای انجام کارهایی نظیر وب گردی، مطالعه، تحقیق، طراحی و… استفاده میکنند. برخی از افراد هم امروزه به وسیله کامپیوتر کسب درآمد می کنند و خواه ناخواه مجبورند ساعات زیادی در طول شبانه روز با کامپیوتر خود کار کنند.

مشکل از آنجایی شروع می شود که اغلب کاربران رایانه از این نکته غافل هستند که کارکردن با کامپیوتر آن هم به صورت مکرر و در بلند مدت می تواند مشکلاتی اساسی را به وجود آورد. مهم نیست که شغل شما چیست. اگر دانش آموز، دانشجو، کارمند، منشی، پزشک، استاد دانشگاه یا… هستید، در صورتی که روزانه بیش از دو ساعت با رایانه کار می کنید، توصیه می کنم به نکات زیر که چکیده ده ها صفحه مقاله در زمینه ی ارگونومی کار با کامپیوتر هست دقت کنید و از آن ها به صورت عملی استفاده کنید.

در تصویر زیر با ارتفاع استاندارد میز کامپیوتر، ارگونومی صندلی، وضعیت صحیح قرارگیری بدن در هنگام کار با کامپیوتر و… آشنا می‌شوید.

تصویر زیر به تنهایی می‌تواند به اندازه‌ی چندین ساعت مطالعه به اطلاعات شما اضافه کند. در صورتی که به ارگونومی کار با کامپیوتر توجه کنید می‌توانید جلوی بسیاری از بیماری‌ها و مشکلاتی که ممکن است در آینده برای شما به وجود بیاید را بگیرید.

عادت غلط به مرور زمان و بدون اینکه خودتان هم متوجه باشید می‌تواند سلامت بینایی، اسکلت بندی بدن و… را تحت تاثیر قرار دهد.

بیماری‌هایی مثل دیسک گردن، مچ درد، زانو درد، انحراف ستون فقرات و قفسه‌ی سینه به دلیل وضعیت غلط نشستن و کار کردن با کامپیوتر به وجود می‌آید.  

 

 

 

 

 

منبع: وبسایت موج رادیکال

محمدعلی برزگری

فارغ التحصیل کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشجوی ارشد ارگونومی دانشگاه یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا